بازدید وزیر کنترل مواد مخدر پاکستان به همراه قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران از مرکز ملی مطالعات اعتیاد

بازدید وزیر کنترل مواد مخدر پاکستان به همراه قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران از مرکز ملی مطالعات اعتیاد

بازدید وزیر کنترل مواد مخدر پاکستان به همراه قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران از مرکز ملی مطالعات اعتیاد

دکتر رحیمی موقر: مرکز ملی مطالعات اعتیاد یکی از مراکز منحصر به فرد در منطقه و جهان است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز ملی مطالعات اعتیاد، روز سه شنبه ۲۳ خرداد آقای شاه زین بگتی وزیر کنترل مواد مخدر پاکستان با همراهی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران در رأس هیئتی بلند پایه از مرکز ملی مطالعات اعتیاد دیدار کردند.

دکتر آفرین رحیمی موقر رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد، در معرفی فعالیت های این مرکز  گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور با بیش از 100 مرکز تحقیقاتی است و مرکز مطالعات اعتیاد نیز یکی از این مراکز محسوب می شود.

دکتر رحیمی موقر مهمترین ماموریت مرکز ملی مطالعات اعتیاد را در تولید شواهد علمی به منظور کاهش بار اعتیاد در کشور و نیز افزایش دانش بشر در حوزه اعتیاد بیان کرد و گفت: مرکز ملی مطالعات اعتیاد به دلیل بررسی زوایای مختلف اعتیاد، یکی از مراکز منحصر به فرد در منطقه و جهان است. در این مرکز مطالعات  اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی، مطالعات علوم پایه حیوانی و رفتاری، مطالعات علوم شناختی و مغز، مطالعات مرتبط با سیاست ها و خدمات و ارزیابی خدمات موجود انجام می شود.
رئیس مرکز مطالعات اعتیاد با اشاره به انتشار بیش از  900 مقاله در مجلات معتبر بین المللی گفت: همکاری بخش های مختلف منجر به تولیدات قابل توجه در سطح کشور و جهان شده است. در این زمینه  می توان به مطالعات ملی شیوع اختلالات و عوامل موثر بر آن،  مطالعات بروز مصرف مواد، مطالعات ژنتیکی و حیوانی که یافته های جدیدی را به جهان معرفی کرده و... اشاره کرد.
دکتر رحیمی موقر هدف از بازدید هیئت پاکستانی از مرکز ملی مطالعات اعتیاد را آشنایی با درمان بوپرنورفین بیان کرد و گفت: وزیر مبارزه با مواد مخدر پاکستان سوالات متعددی را درباره فعالیت های مرکز مطرح کردند. مواد افیونی در پاکستان یکی از مهمترین مشکلات این کشور است و درمان هایی دارویی در دسترس ندارند و چون می خواستند درمان با بوپرنورفین را شروع کنند تمایل داشتند با این درمان و محققان این حیطه از نزدیک آشنا شوند.

رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اشاره به روند شیوع اعتیاد در کشور  و نقش این مرکز در عرصه اجتماعی گفت: یافته های مطالعات ملی نشان می دهد تغییراتی در شیوع مصرف مواد ایجاد نشده ولی الگوی مصرف مواد تغییر کرده است. در دو دهه گذشته در درمان های مبتنی بر شواهد علمی گسترش یافته  که همه انها برای اولین بار از این مرکز آغاز شده  است. دسترسی افراد به انواع خدمات درمانی و کاهش آسیب در منطقه و در جهان منحصر به فرد است و ما در زمینه پوشش درمان اعتیاد به مواد افیونی با دارو، از مثال زدنی های جهان هستیم.

تمایل هیئت پاکستانی به همکاری با مرکز ملی مطالعات اعتیاد

دکتر شازین نواب زاده وزیر کنترل مواد مخدر پاکستان نیز همکاری های بیشتر با مرکز مطالعات اعتیاد خواستار شد و گفت: مطالعاتی که در زمینه نقش ژنتیک در اعتیاد  انجام شده برای ما جالب توجه است و امیدوارم که بتوانیم از این مطالعات و دیگر امکانات این مرکز استفاده کنیم.

مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *