کلینیک درمان اعتیادهای رفتاری

به کلینیک درمان اعتیادهای رفتاری مرکز ملی مطالعات اعتیاد خوش آمدید.

اطلاعات پذیرش و وقت دهی:

رروزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت 9 تا 13 پذیرش به صورت حضوری و تماس تلفنی صورت میگیرد.

برای اطلاعات بیشتر و وقت دهی شماره تلفن:    55415225    داخلی 121    را شماره گیری نمایید.

همچنین می توانید به تلگرام شماره 09382143105پیام بدهید.

در صورت تمایل می توانید فرم زیر را تکمیل کرده تا برای وقت دهی با شما تماس گرفته شود.

این لینک فرم مراجعین کلینیک اعتیاد رفتاری را بزنید.

برای اطلاع از دوره  اعتیاد رفتاری ویژه روانشناسان بروی این لینک بزنید.


اعتیادهای رفتاری چیست؟

در سال‌های اخیر شاهد تعداد فزاینده‌ای از افرادی بوده‌ایم که اشکال جدیدی از اعتیاد را نشان می‌دهند که دیگر ارتباطی با مصرف مواد روان‌گردان ندارند، بلکه مربوط به عود رفتارهایی است که باعث ناراحتی و رنج روانی می‌شود. اعتیادهای رفتاری به عنوان «اعتیادهای جدید» تعریف می شوند تا آنها را از اعتیادهایی که شامل مصرف مواد مخدر و روانگردان است متمایز کنند. چندین گونه رفتار، همانند مصرف مواد اعتیادآور، پاداش کوتاه‌مدتی ایجاد می‌کنند که ممکن است علیرغم آگاهی از پیامدهای نامطلوب، مثل کاهش کنترل بر رفتار، رفتاری پایدار را شکل دهند. کاهش کنترل بر رفتار یک مفهوم اصلی تعریف کننده وابستگی به مواد اعتیادآور است. بنابراین می توان گفت که اعتیاد رفتاری، عبارت است از انجام اجبارگونه و تکراری یک رفتار تا حدی که منجر به آسیب به سلامت بدنی، ذهنی یا مالی شود. اعتیادهای رفتاری مانند رفتارهایی همچون اعتیاد به اینترنت، سکس، قمار و اعتیاد به خوردن می باشد. اینگونه رفتارها مشابه اعتیاد شیمیایی می باشد، با این تفاوت که فرد به ماده ای اعتیاد ندارد، اما به رفتار یا احساسی که با انجام آن رفتار تجربه می کند، معتاد می باشد. نشانه های اعتیاد رفتاری عبارتند از:

  • اشتغال ذهنی دائم برای انجام رفتاری خاص
  • بروز علائم ترک در زمانی که امکان رفتار وجود ندارد (غمگینی، اضطراب، تحریک پذیری)
  • نیاز به صرف زمان بیشتر برای انجام رفتاری خاص
  • داشتن سابقه تلاش های ناموفق برای ترک رفتار
  • از دست دادن علاقه به فعالیت های دیگرکه قبلاً از آنها لذت می بردید
  • ادامه دادن به رفتاری خاص با وجود مشکلاتی که برای فرد دارد
  • فریب دادن اعضای خانواده یا دیگران در مورد زمان صرف شده در خصوص انجام رفتاری خاص
  • استفاده از رفتاری خاص برای تسکین حالات منفی، مانند احساس گناه یا ناامیدی
  • به خطر انداختن یا از دست دادن شغل یا رابطه به دلیل انجام رفتاری خاص

از بیشترین اعتیادهای رفتاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اعتیاد به اینترنت

اختلال اعتیاد به اینترنت به عنوان ناتوانی افراد در کنترل استفاده از اینترنت در نظر گرفته می شود که منجر به ناراحتی و اختلال عملکردی در زندگی روزمره مانند مشکلات روانی، اجتماعی، تحصیلی و حرفه ای می شود. قابل ذکر است که اختلال بازی اینترنتی یکی از زیرشاخه های مهم اعتیاد به اینترنت می باشد. تعداد نوجوانان مبتلا به اعتیاد به بازی که از علائم محرومیت و تحمل رنج می برند و علاقه به فعالیت های دیگر را از دست می دهند به طور چشمگیری در حال افزایش است و اکنون به عنوان یک مشکل رفتاری رایج در سراسر جهان شناخته شده است.

سایت‌های شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها، به ابزاری ضروری برای تماس و ارتباط اجتماعی در دنیای معاصر تبدیل شده‌اند. این گونه سایتها، جوامع مجازی هستند که در آن کاربران می توانند پروفایل های عمومی فردی ایجاد کنند، با دوستان واقعی ارتباط برقرار کنند و با مردم ملاقات کنند. اپلیکیشن‌ها و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، واتس‌اپ، اینستاگرام و اسنپ‌چت به افراد، به‌ویژه نسل جوان این امکان را داده‌اند که تنها با یک کلیک یا لمس یک دکمه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را فوراً به تمام دنیا متصل کنند. همه اینها تنها به دلیل دسترسی آسان به اینترنت ممکن شده است، که در طول سال ها مقرون به صرفه شده است. برای نشان دادن استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی، محققان از اصطلاحات مختلفی مانند اعتیاد، استفاده مشکل ساز و استفاده اجباری از این گونه شبکه های اجتماعی استفاده کرده اند.

اعتیاد به سکس

اعتیاد جنسی اختلالی است که با افکار و تخیلات جنسی مزاحم و وسواسی همراه با از دست دادن کنترل بر رفتار جنسی که باعث پیامدهای منفی در سطوح کاری، عاطفی و اجتماعی می شود، مشخص می شود. اعتیاد جنسی معمولاً با اعتیاد به مواد مخدر مقایسه می شود و شباهت های قابل توجهی ذکر شده است.

اعتیاد به قمار

اختلال قمار به عنوان اختلالی برای سلامت روان شناخته شده است. در ابتدا به عنوان یک اختلال کنترل تکانه در نظر گرفته شد، اختلال قمار را یک اختلال اعتیاد آور می‌دانند، زیرا مدارهای پاداشی مشابه داروها را فعال می‌کند و معیارهای تشخیص بالینی آن مشابه موارد اختلالات مصرف مواد است.

اعتیاد به خوردن

اعتیاد به خوردن غذا یک حوزه نوظهور از تحقیقات چاقی و سلامت است که به عنوان یک وضعیت مزمن و عود کننده ناشی از تعامل بسیاری از متغیرهای پیچیده که میل به غذاهای خاص را برای دستیابی به حالتی از لذت، انرژی یا هیجان بالا افزایش می دهد، یا برای تسکین حالات عاطفی یا فیزیکی منفی، تعریف می شود. توجه به اعتیاد به خوردن غذا به دلیل نرخ بالای چاقی با وجود چندین دهه تحقیق در مورد درمان و دسترسی روزافزون به غذاهای بسیار خوش طعم افزایش یافته است. برخی از غذاها زمانی که حاوی مقادیر زیادی چربی، قند یا نمک باشند، می‌توانند خواص اعتیادآور داشته باشند. اعتیاد به غذا با اختلالات در مدار پاداش، مانند واکنش بیش از حد در هنگام قرار گرفتن در معرض طعم های پرکالری در افراد دارای اضافه وزن و چاق همراه است. مشابه اعتیاد به مواد مخدر، کنترل خودتنظیمی مختل شده است.

اعتیاد رفتاری به اشکالی از اعتیاد اطلاق می گردد که ناشی از مصرف مواد  نمی باشد و در بر گیرنده رفتارهایی است که جهت کسب پاداش و لذت شروع شده و بعد ها شکل تکراری، آسیب زا و اجبارگونه به خود می گیرند. با عنایت به این تعریف و با هدف شناخت دقیق تر از این نوع اختلال و ارایه راهکار های مناسب جهت تشخیص و درمان در اقشار مختلف مردم، گروه اعتیادهای رفتاری وابسته به مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در شهریور ماه سال 1394 و همزمان با برگزاری نهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد، اولین جلسه خود را با حضور اساتید و کارشناسان علاقمند به فعالیت در این حوزه و به دعوت دکتر آفرین رحیمی موقر تشکیل شد.

این گروه تمام تلاش خود را می نماید تا به اهداف زیر دستیابی پیدا نماید:

  • کمک به توسعه و گسترش  تمامی برنامه های مرتبط با اعتیاد های رفتاری در سطح کشور
  • انجام پژوهش های مرتبط به منظور تولید اطلاعات بومی در زمینه همه گیری شناسی ،علامت شناسی ،شناسائی علل وعوامل مرتبط با اعتیادهای رفتاری ،ساخت و بومی سازی ابزارهای مناسب تشخیصی، انگیزشی و.. و مداخلات درمانی مناسب
  • طراحی بسته های مناسب پیشگیری و درمانی در زمینه اعتیاد های رفتاری

از تاریخ برگزاری اولین جلسه، تا کنون جلسات ماهیانه آن به طور منظم برگزار گردیده و دستاوردهای بسیار خوبی داشته است از کار های انجام شده تا حال حاضر:

1-     انجام پژوهش مشترک بین المللی با مشارکت  ........

2-     بررسی انگیزه ها و عوامل استفاده بیش از اندازه از بازی های آنلاین در بازیکنان ایرانی

3-     ساخت  ومناسب سازی ابزار های تشخیصی اعتیاد به بازی وشبکه های اجتماعی

4-     ساخت مناسب سازی ابزارهای مرتبط با انگیزه های بازی انلاین

5-     طراحی پروتکل استفاده سالم از دنیای مجازی

6-      طراحی پروتکل درمان اعتیاد به بازی و شبکه های اجتماعی

7-     چاپ مقالات در مجلات داخلی و بین المللی

8-     شرکت و ارائه سخنرانی در کنگره های داخلی و بین المللی

اعضای ثابت این گروه عبارتند از:

1- دکتر آفرین رحیمی موقر

2- دکتر رابرت فرنام

3- دکتر سارا جعفری

4- دکتر پونه ملکی فر

5- علیرضا بیات

6- دکتر مرضیه حمزه زاده

7- دکتر کامیار غنی

8- مهسا محبیان

9- زهرا نورالهی

10- معصومه حیدری

11- ریبوار نظری 

برای اطلاع از دوره های اعتیاد رفتاری ویژه روانشناسان بروی این لینک بزنید.